KUALA PILAH -Pemasangan bendera merewar sempena Majlis Istiadat Menzahirkan Kejadian Undang Luak Johol ke-15 yang berlangsung pada 15 Disember lalu di Istana Besar Seri Menanti sebagai simbolik merujuk kepada majlis berkenaan.

Tiang Balai Luak Ulu Muar, Datuk Seri Maharaja Khalid Bonget, 76, berkata, bendera merewar adalah sebahagian daripada alat kebesaran adat dan dipasang pada majlis adat istiadat dalam Adat Perpatih.

“Bendera merewar mempunyai tiga warna iaitu merah, hitam dan kuning di mana setiap warna itu berbeza maksudnya.

“Jika merah ialah rakyat, hitam, datuk adat manakala kuning pula untuk raja. Pastinya masyarakat di sini masih ada belum memahami setiap maksud warna bendera itu dan tertanya-tanya kenapa ia dipasang.

“Penerangan seperti ini perlu disampaikan kepada pengamal Adat Perpatih supaya mereka tahu simbolik bendera ini jika ia dipasang di mana-mana lokasi. Ia petanda majlis istiadat bakal dilaksanakan,” katanya.

Beliau yang juga juru rujuk adat Lembaga Muzium Negeri Sembilan (LMNS) berkata, kerja-kerja pemasangan bendera itu dilakukan kakitangan landskap Muzium Diraja Seri Menanti.

“Pemasangan dilakukan di rumah telapak Undang Luak Johol Ke-15 di Kampung Juar, Seri Menanti. Menurut tradisi Undang Luak Johol, Datuk Johan Pahlawan Lela Perkasa Setiawan Muhammad Abdullah perlu bermalam di rumah telapak sebelum menghadap Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir, di Istana Besar Seri Menanti pada keesokan harinya.

“Pemasangan bendera merewar di sekitar kawasan rumah telapak ini adalah untuk menceriakan lagi suasana. Selain itu, ia juga dipasang di simpang jalan masuk ke rumah telapak menandakan berlangsungnya majlis yang berkaitan dengan adat istiadat.

Sewajarnya anak-anak buah perlu ambil tahu apa majlis berkenaan,” katanya.

Muhammad dimasyhurkan sebagai Undang Luak Johol ke-15 menggantikan Datuk Mohd Jan Abdul Ghani yang dilucutkan jawatan pada 27 Mac lalu kerana didakwa melakukan 13 kesalahan salah laku dalam adat.

Pelantikan beliau sebagai Undang Luak Johol yang baharu telah disahkan oleh Dewan Keadilan dan Undang Negeri Sembilan pada 7 Oktober lalu.

Beliau sebelum ini memegang jawatan Baginda Tan Mas (Timbalan Undang Luak Johol) sejak 13 Julai 2007.

Terdahulu, pada istiadat itu, Muhammad dan isteri, Tok Puan Faridah Hanom Jaafar diarak dengan diiringi kira-kira 300 anggota rombongan Undang Luak Johol ke Istana Besar Seri Menanti dengan paluan rebana.

linkSH