Al-Quran

Monday, July 20, 2009

Israk Dan Mikraj

Beruntunglah penduduk Negeri Sembilan kerana mendapat cuti empat hari berturut mulai 16 Julai hingga 21 Julai, jangan lupo naik kojo hari rabu 22 Julai pulak. Cuti cuti jugak jangan nak mombuto yo. Kan ko hari Ahad 26 Rejab malam tu kato eh Nabi Israk dan Mekraj.

Hari ini bersamaan 27 Rejab 1430 hari yang penuh peristiwa bagi umat Islam . Dimana Nabi Muhammmad Salallahhualaihiwasam telah Israk di Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Batulmuqadis dan Mikraj ke Sidratul Muntaha dilangit ketujuh.

Kita tinggalkan dahulu hujah-hujah Israk dan Mikraj Nabi ini dengan jasad dan roh atau roh sahaja.

Sedari kecil kita diperdengarkan tentang peristiwa perjalanan Nabi SAW ini oleh ustaz-ustazah bagi memperkukuhkan keimanan kita. Bagaimana Nabi dalam peristiwa ini diperlihatkan akan pembalasan wanita-wanita yang telah melakukan dosa (tak silap 10 semuanya) dan keagungan wanita bernama Masyitah. Ambillah pengajaran dari semua itu.

Dan yang penting sekali bagaimana Baginda mendapat wahyu yang teristimewa di Mustawa dibawah Arash Allah menembusi langit ke tujuh ia itu solat (sembahyang) lima kali sehari semalam. Tidak dipesan-pesan seperti ibadat-ibadat lain melalui Jibril.



Sistem adat perpatih juga tidak lepas dari mengikut hukum, seperti kata pebilangan;


Adat bersendikan hukum

Hukum sersendikan kitabullah

Kuat adat tak gaduh hukum

Ibu hukum muafakat

Ibu adat muafakat

Tuesday, July 14, 2009

"Wahdah Pemangkin Khaira Ummah"

Itulah tema musabaqah membaca al quran peringkat kebangsaan tahun ini dan bermula malam ini. Apa maksudnya pun kurang faham. Dalam berita-berita diakhbar internet pun tiada satu pun berita tentang musabaqah al quran malam ini. Tak taulah mungkin berita tentang kekalahan UMNO/BN dalam PRK DUN Manik Urai, Kelantan itu lebih penting. Walau apa pun, penerangan tema ini hendaklan diberi penerangannya oleh pehak yang berotori. Kalau tidak tema akan hanya tinggal tema dan ditahun tahun akan datang akan dicari tema yang sedap mulut menyebut dan lunak telinga mendengarnya.

Bulat air kerana pombontong
Bulat kato kerana muafakat

Sepakat pangka selamat
Sengketa pangka colako

Saturday, July 11, 2009

Persukuan Adat Perpatih 2009

video


Perasmian hari ini oleh DYMM Yang Dipertuan Bosa. Mulo dari semalam hinggo sampai esok 12 Julai 2009. Opo nak buek tak dapek balik. Alangkah baik eh kalau dapek balik, buleh yo nonga-nonga seminar atau nengok-nengok aktiviti kek sinun. Donga eh macam-macam ado, dari lauk pauk eh yang tak ponah den donga, khoba ada gulai "bono" (apo namo eh tu...)hinggolah ko majlis-majlis yang buleh tambah sikit ilmu adat pepatih ni.

Inilah namo eh ni...

yang bulat datang bogolek
yang pipih datang melayang

tapi tak bosambut

Thursday, July 9, 2009

Selamat Hari Lahir Along




















Dengan doa agar sehat dan mencapai segala impian sendiri dan ibu dan bapa mu. Jadilah anak yang solehah. Boleh diharapkan oleh semua orang.

Wednesday, July 8, 2009

Harimau Mati Meninggalkan Belang...

Seminggu ini banyak yang belaku dalam negeri dan juga di luar negeri. Dari penamaan calon di DUN Manik Urai isu PPSMI yang telah dimansuhkan dalam mesyuarat kebinet sebentar tadi (setelah menjalankan ujikaji selama 12 tahun kerana anak aku juga terlibat dalam ujikaji ini) hinggalah ke kematian raja pop dunia Michael Jackson pada 25 Jun 2009. Seorang biasa yang matinya diratapi oleh peminatnya yang terlampau. Orang biasa yang matinya dikatakan setelah beriman kepada Allah pada November 2008. Amin!

MJ akan dijadualkan membuat persembahan yang terakhir dan istimewa dalam abad ini di London tetapi belum pun persembahan itu berjalan beliau telah pun menemui Tuhannya. Raptai persembahan itu telah berlangsung beberapa ketika.

Subhanallah, bagi aku tiada ruginya beliau menemui rabuljalil ketika ini, Tuhan itu maha kaya dan pengetahuannya melitupi sekelian alam memandangkan persembahan-persembahan beliau sebelum ini dan juga kelakuan peminatnya dalam setiap konset yang diadakan. Mungkin Allah mahu memelihara beliau dari kemuflisan iman…
Hari ini dikatankan hari pengkebumian jenazah beliau,wallahualam.

Disini aku selitkan salah satu daripada raptai terakhir beliau.