Al-Quran

Monday, December 29, 2008

Maal Hijrah Dan Dugaan - 01Muharam1430

video

Hari ini Isnin

Selamat menyambut Maal Hijrah, tahun baru bagi umat islam dengan permulaan bulan Muharam. Hijrah bermaksud perpindahan=bergerak=pindah kesatu tempat dari yang baik kepada tempat yang paling baik, bergitulah hendaknya. Dalam keadaan sekarang ini umat islam telah banyak perlekehkan dan disampingkan. Aku berdoa dan berharap agar anak-anak (bukan saja dalam hubungan beologi) akan dapat memperbetulkan dan memperbaiki kehidupan umat islam dan islamnya sendiri dan disamping melayunya.

Saturday, December 27, 2008

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan mangkat











27/12/2008 1:01pm

SEREMBAN 27 Dis. - Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tunku Jaafar Tuanku Abdul Rahman mangkat di Hospital Tuanku Jaafar di sini pagi ini.

Almarhum sebelum itu dimasukkan ke hospital tersebut setelah mengadu sakit dada.
Ketika ini jenazah masih lagi berada di Hospital Tuanku Jaafar dan akan dibawa ke Istana Hinggap Seremban.


Difahamkan jenazah almarhum akan dikebumikan esok.

Thursday, October 30, 2008

Telah Tiba Musim Haji

video

Bulan Syawal telah pun berlalu kini tibalah bulan Zulkaedah. Hari ini ramailah yang berpusu pusu menghantar sanak saudara ke Lapangan terbang/Kelana Jaya. Semuga mereka selamat sampai menyahut seruan dan akan balik kepangkuan keluarga dengan selamat dan mendapat haji yang mabrur, amin.

Semuga disatu hari nanti den dapek mengikut jojak mereka semuo. Kalau buleh tu janganlah umo dah tuo bona. Dapek dapek lak kudrat tongah kuek ni banyak banyak bersukorlah.

Wednesday, October 1, 2008

Selamat Hari Raya@1Syawal 1429Hijrah

Pertamo-tamo semuao eh dah sempurno. Baik poso eh, zakat fitrah eh dan macam-macam lai lah. Pasal kueh ni den tak masuk campo, kan nyo susah bona zaman sekarang ni, kata orang pakai tolunjok yo. Kalau zaman den bebudak dulu yo lah, seingat den omak mulo lah sibuk mulo-mulo kumpokan tolo ayam, habih petarang ayam kono rabo. Lopeh tu mencari sabut nyio. Lopeh saho mulo puko tolo, berasaplah rumah lopeh tu baka kueh bahulu. Bebudak zaman sekarang ni mano deh jumpo somuo tu. (Baka kueh pakai api sabut!!??). Dah habih buek bahulu cari pulak daun keladi, tak gatal ke, maso mengambik eh kalau tak boto-boto memanglah gata. Caro eh duo helai daun keladi tadi hendaklah ditangkupkan antara satu samo lain, barulah tapai tak merah. Mintak pulut maso bolom omak den bungkuih tu bolehlah, dah mulo deh bungkuih tapai ni janganlah nak bercakap dengan omek, memang tak kono layan, kono joling adolah. Lopeh tu barulah den tau dan faham, bungkuih tapai ni tak boleh bercakap dengan orang, makno eh kono sombonglah kojap. Itulah antaro nostalgia den zaman dulu-dulu. Sekarang ni mano nak dapek oi!
Zaman sekarang ni anak-anak tak tau apa-apa tentang semua itu. Mereka hanya tau baju nak baru, kasut nak baru kalau boleh semuanya nak baru. Dah minta yang baru, pilihan semua atas kehendak dan keinginan mereka. Semua citarasa mereka. Langsir rumah pun mereka dah pandai tanya, "tak tukar langsir ke mak." Syukur alhamdulillah dapat jugalah aku mengadakan untuk mereka sepasang dua. Macam yang aku tuliskan dulu tak semuanya dibeli diwaktu terdekat ini. Orang-orang seperti aku ni kenalah beringat dua tiga bulan dahulu, beli secara berdikit-dikit. Hendak pula semua balang sutah naik halega,minyak naik, sinang cakap semua balang pon ikut naik lo. Atak paham ka. Inflasi cikalang sutah cicah ah angka 8.5%. Apa macam?. Luit ah 50 linggit pegi pasa malam pon cinag-cinag boleh habit sikitjam saje. Ai yah!
Dia olang cakap cinaglah ,seledehana seledehana, semua balang mulah mana ade kualiti,itu semua ah balang dali Cina ,lu tengok, susu pun ada malamin, apa balang pun gua tak tau la.
Eh! kau pun raya ke? Apa Cina pon laya lo. Gua pun boleh nyanyi itu lagu ahmad jait.
Mengikut pengumuman dia orang pergi skodeng anak bulan pada 29 September 08, rekod yang aku ingat hanya sekali anak bulan tak due, itu pun masa aku kanak-kanak lagi. Lain lain tu semuanya dah due. Kalau macam tu hari raya aidilfitri 30 Sept atau 01 Okt 2008.
Maaf Zahir Batin
video

Saturday, September 20, 2008

10 Terakhir Ramadhan

Hari ini umat islam telah pun memasuki fasa terakhir Ramadhan. Fasa ini dikatakan penuh dengan rahmat.Fasa dimana Al Quran mula diturunkan kepada junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. Malam Lailatul Qadar malam seribu bulan, malam dimana malaikat dan Jibril turun dengan izin Allah membawa kesejahteraan hingga terbit fajar. Malam yang tiada tandingan tetapi tidak diketahui bilakah malam Lailatul Qadar itu berlaku. Tetapi Rasullullah telah membayangkan malam itu dan menasihatkan sepaya membuat persediaan.
Malam-malam yang ganjil itu sudah pastilah malam ini hingga keakhir bulan. Guru aku pernah mengatakan malam yang ganjil itu bermula pada malam 19 Ramadhan. Tentang bila bermulanya waktu Lailatul Qadar tak penting yang penting pengisian disepanjang bulan itu dilakukan dengan sempurna dan seikhlas mungkin.
Semua orang berhajat untuk bertemu malam Lailatul Qadar. Malam yang penuh hikmah yang dirahsiakan. Sesiapa yang menemuinya dianjurkan berdoa untuk kebaikan dan kesejahteraan dan keampunan. Anatar doa yang dianjurkan ialah,"Ya Allah, ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau sentiasa memaafkan salah silap hambu Mu ini, Engkau lagi suka memafkan, oleh itu maafkan salah silapku".
video

Monday, September 1, 2008

01Ramadhan1429@01September2008

video

Selamat menyambut Ramadhan dan selamat berpuasa. Bersyukurlah kita diketemukan lagi dengan Ramadhan tahun ini. Semuga segala amalan bagi bulan yang mulia ini diterima Allah. Kerjakanlah dengan bersungguh-sunguh dan dengan niat yang satu, hanya kerana Allah. Bagi anak-anak cukuplah selama ini ibu dan ayah memberi 'upah' berpuasa seringgit dua itu. Ganjaran yang sebenar bukanlah RM. Sekiranya kita berpuasa banyak yang akan mendoakan kita umpamanya tempat tidur akan berdoa supaya kita diberkati dan dirahmati oleh Allah dan dengan niat untuk bersolat ia akan berdoa lagi supaya Allah memberi tempat tidur yang tinggi di syurga. Kiranya kita berpakaian, pakaian akan berdoa, sekiranya kita mengenakan sepatu, sepatu akan berdoa tatapkan tapak kaki dijambatan saratulmustakim. Allah maha besar pengetahuanNya, sekiranya kita berdoa Allah menerima,kita meminta Allah memberi, kita memohon keampunan Allah maha mengampuni. Tahniah dan Selamat Menyambut Ramadhan.

Sunday, August 31, 2008

Hari Merdeka/Kebangsaan Ke 51

.
video

Merdeka kah kita setakat laungan-laungan sahaja, merdekakah kita hanya setakat menati pesta-pestaan di Padang Merdeka, di KLCC atau dimana sahaja. Kehadiran siapakah yang paling banyak ditempat itu atau ada dalam tanggapan, yang tidak hadir tidak petriotik lalu selepas detik 12 malam itu anak-anak kita tak ketahuan hala tujunya. Kemanakah mereka tuju selepas itu, adakah mereka terus pulang dan berfikir sebelum tidur atau adakah mereka lepak-lepak ditempat tadi . Yang nyata fikiran kita belum merdeka sekiranya kita membenarkan diri dan keluarga kita terjebak dalam kemungkaran. Kasihanilah mereka. Kita boleh menyanjungi pejuang terdahulu membela meruah ibunda, tapi siapakah yang menjaga meruah kita sekarang? Oleh itu aku menyeru diri aku dan isteri aku melindungi anak-anak dari perlakuan sebegitu. Marilah kita menyambut hari ini dengan cara yang paling afdal dan baik untuk semua.

Ini ada lagi cerita menarik, serupa tapi tak sama, tak sama tapi hampir serupa. Di sebelah kanan gambar ialah logo Hari Kebangsaan Ke51 tahun ini (2008). Dan disebelah kiri ialah logo barangan buatan Taiwan. Setelah diamati gambar itu apakah yang ada dalam fikiran kita. Walau apapun selamat menyambut hari merdeka.

Friday, August 8, 2008

06 Syaaban1429H/08.08.08


Ada apa dengan tarikh? Tiada apa yang istimewa dengan tarikh, ia hanyalah satu angka yang manusia yang taksub dengan sesuatu yang dianehkan tetapi hakikatnya tidak begitu. Satu tarikh hanyalah tarikh yang dapat mengukur atau menghitung hari yang ada dan hari yang telah lepas. Hari ini ialah perasmian Sukan Olampik Baijing, semuga kontijen kita akan berjaya seperti yang dirancangkan.
Tapi bagi aku hari ini sudah amat genting bagi orang-orang seperti aku kerana hari ini tahun hijrah telah menjangkau ke bulan Syaaban diantara tiga bulan yang dituntut menggandakan amal ibadat seperti berpuasa sunat. Selepas ini tentulah bulan Ramadhan akan menjelma seterusnya Syawal. Inilah yang aku katakan genting tadi kerana perbelanjaan sebelum bulan Syawal dimana membeli pakaian baru anak-anak dan perbelanjaan lain lain agak memeningkan dengan keadaan ekonomi sekarang ini. Bagaimanakah hendak bersederhana dengan input yang ciput. Bagaimanakan agaknya rupa pakaian yang dan makan yang sederhana. Bagaimanakah rasanya makanan yang sederhana (selama ini tekak mereka telahpun lali dengan beras 15% hancur)bagi orang-orang yang telahpun hidup sederhana. Tanyalah mereka yang menyarankan hidup sederhana itu, selalukah mereka makan nasi dari beras 10% hancur, setidak-tidaknya atau 5% hancur. Walau apapun mari kita berhibur dengan lagu Hang Mokhtar ini yang aku ambil dari youtube. Kepada penyanyi ini yang aku ikuti dari zaman 80'an lagi tolong benarkan aku menggunakan video ini ye.

video

Manusia juga dikurniakan akal, bagi orang seperti aku bolehlah berdikit-dikit dari sekarang untuk membuat persedian keperluan anak-anak (macamlah ramai) bagi menyambut hari bahgia itu. Tak buek macam tu sapo nak nolong eh nanti. Budak-budak mano deh goti kito boduit ko tak, tau aadoo yo.

Friday, July 18, 2008

Digarhayu DYMM Yang DiPertuan Besar



Antara negeri di Malaysia yang rajanya memakai gelaran Yang Di-Pertuan Besar adalah Negeri Sembilan. Inilah keunikan negeri beradat ini selain penduduknya memakai dan menjujung adat perpatih sebagai panduan kehidupan seharian.
Esok 19 Julai hari jadi atau hari keputeraan baginda yang ke 86 tahun. Sebagai rakyat yang berasal dari negeri ini aku juga ingin mengucapkan selamat.
Dan setiap tahun juga akan diadakan keraian untuk rakyatnya di sekitar padang Seri Menanti ini. Orang disekitar kampung ini menamakankan keraian ini 'raja bogolek', raja tu, raja lah dan 'bogolek' itu adalah cakap minang 'beralek gadang' atau kenduri besar. Kerana ketiadaan perhubungan yang baik seperti sekarang , inilah masanya orang ramai bersosial dan bertanyakan khabar antara satu dengan yang lain. Disamping itu akan adalah orang-orang kampung mencari duit lebih dengan berniaga menjual lemang, tapai dan lain lain lagi. Raja bogolek ini seingat aku dari zaman kanak-kanak hinggalah usia meningkat sekarang tidak pernak tidak diadakan.
Walau apapun esok aku nak cuba juga untuk pulang ke kampung, nak layan raja bogolek, khabarnya acara sebelah siang telah diadakan antaranya Forum Perdana.
Untuk lebih mengenali negeri ini dan Yang Di-pertuan Besarnya sila ke http://rajakitans.gov.my

Friday, July 11, 2008

Ulang Tahun Ke 12-Along




Hari ini 9 Julai adalah hari jadi anak aku yang pertama. Selamat Ulang tahun, semuga di murahkan rezeki dan selamat. Antara lain doa seorang ayah. Apalah yang dapat aku berikan selain pendidikan yang terjamin.
Sempena ulang tahunnya, aku terus membawa mendaftar untuk mendapatkan satu kad yang amat penting. Dengan maklumat yang sedikit ada terus saja kekuanter pertanyaan, untuk mendaftar berumur 12 tahun. Lain yang kenyataan yang terpampang di-pintu masuk, lain yang diminta. Antaranya kad pengenalan dan salinan kedua-dua ibu dan bapa, ini tak menjadi masalah. Menjadi masalah kerana isteri aku tidak ikut bersama dan masalah lain ketiadaan kedai yang menjalankan khidmat membuat salinan fotostat. Bila ditanya kepada pegawai di-kaunter apa perlunya kad pengenalan dan salinan kedua ibu bapa, dia hanya menjawap sekadar perlu sahaja. Tidak ada penerangan yang jitu dan dapat menyakinkan. Kerana tidak mahu bertengkar aku terus saja berjalan kira-kira 100 meter mencari kedai fotostat bersama anak aku. Kelihatan muka anak aku kemerah-merahan dan peluh yang mengalir berjalan dalam cuaca yang panas.
Walau apa, aku berpuas hati kerana hajat aku terlaksana hari ini untuk mendaftarkannya mengikut tarikh lahir.

Selamat Hari Lahir, semoga Allah selamatkan kamu.




Sunday, June 15, 2008

Titip Rindu Buat Ayah



Kira kira sebulan dulu den tulih fasal nak jago omak, hati eh, perasaan eh dan macam lagi lah. Bulan ni den nak coreto fasal ayah pulak. Maklumlah kalau ado omak yo, tak ado ayah mano datang eh kito. Bak kato aruah omek den dulu, "Kau ingat kau tu tibo-tibo topaco colah rumpun pisang tu koh." Jadi somuo eh ponting kito hormati dan muliakan. Mano yang dah tak ado lai kek sini sedekahkanlah Al-Fatihah, walaupun hidup eh kek dunia ni miskin dulu semuga disana mereka kaya dengan amal-amal baik yang kita buat. Gambar kek sobolah tu kalau tak silap den pada tahun 1972 di Sekolah Kebangsaan Seri Menanti (Sekarang Sek Keb Tuanku Laksamana Nasir). Selain pegawai dari Kem. Pelajaran ado Cik Gu Mokhtar, Cik Gu Alias ,Ustaz Isa (adik ayah den) dan ayah den.


Berbalik kepada corita ayah ni, guru den ponah cakap, ronong kaabah (ado niat nak naik haji) tengok al quran (membacanya) ronong muka ibu dan ayah (kerana kasih sayang pada mereka) itu semuo dah kiro kojo baik. Sosapo yang ado omak ayah tu hormatilah, sayangi dio orang, jangan tolinteh kek hati tu nak meramaikan pusat-pusat atau rumah-rumah orang tuo. Cukuplah yang ado tu. Staf kek tompek-tompek macam tu pun dah tak larat dah. Tapi orang-orang macam nilah (yang kojo kek pusat tu) banyak jaso eh, muga Allah memberkati pekerjaan dia orang.

video

Sunday, May 11, 2008

Penghargaan untuk ibu-ibu

Bermula dengan hari pekerja, hari ibu, hari belia, hari jururawat hari guru . Juga hari penubuhan UMNO. Pendek kata bulan Mei lah yang untung mempunyai bermacam-macam hari didalamnya. Kebetulan hari aku menulis ini pada 10 hb Mei dan besok ialah hari ibu jadi aku fokos pada hari ibu. Kerana ibulah segala-galanya bagi anak-anak, dari lahir, merawat dan membesarkan kita disamping jasa ayah. Beruntunglah bagi sesiapa yang masih mempunya ibu didunia ini dan marilah kita sedekahkan al-fatihah bagi ibu-ibu yang telah meninggalkan kita. Kerana doa anak yang soleh sahaja dapat membahgiakan mereka disana. Amin.


video

Pada sesiapa yang masih mempunya ibu/umi/emak/bonda atau apa jua panggilan buat mereka janganlah sesekali melukai hati mereka. Ingatlah susah payah mereka hatta kerana seekor nyamuk pun mereka sanggup bersengkang mata. Ingat kasih mereka sampai bila-bila. Tanpa ibu siapalah kita sebagai anak yang dapat menghirup udara dan melihat dunai yang indah ini.

Video ini bukan saja hiburan tetapi juga pengajaran yang patut di ikuti. Terima kasih kepada pembuat video ini. Dongalah orang kampung den nyanyi ni.


video

Thursday, May 8, 2008

Takanang Jo Kampung

Bagaimana dengan sifat kemelayuan semua? Cubalah renungkan Video ini. Ada sesetengan orang kita yang kulit tak berapa putih ingin menjadi orang putih. Bermata hitam atau coklat ingin bermata biru. Semua ingin ditiru bertindik ditelinga itu sudah lumrah, bagaimana satu telinga ditindik lebih dari satu. Anak melayu sudah pandai bertindik hidung,kalau dulu hidung yang bertindik aku perhatikan adalah aci-aci dipekan kecil tempat aku tinggal.

Maaf Raymond aku pinjam kau punya video. Video lagu Raymond ini sangat bermakna bagi aku, sementara terkenagkan kampung dan kawan-kawan lama ianya sebagai sindiran jua bagi anak anak muda sekarang.
video

Thursday, May 1, 2008

Masa Kini

Cuti baru baru ini den ambik kosompek an balik kampung jalan jalan bawak anak anak menunjukkan sokolah lamo den,memang lamo pokok-pokok pun dan tinggi mungkin yang baru tanam yang ado sokarang ni. Kalau dari luar paga ni memang susahlah nak nyongok kodalam. Paga pulak tak macam dulu, sekarang dah bertembok dulu pintu masuk dopan ni ado duo, satu untuk masuk dan satu lai untuk keluar. Pintu paga yang ado dalam gamba ni maso den dulu untuk keluar. Pintu paga yang lai satu tompek eh bolah kiri tembok nama sekolah tu. Memang tak banyak yang borubah.Maso PRU12 dulu den ngundi disini, dapeklah den masuk.Tak banyak tompek yang den poi nyongok. Tompek den ambil gambar tahun 1968 tu dah todoh dek pokok. Dah 40 tahun.Bilik guru latar gambar tu tak lai pakai tinggap nako. Wah lawa jugak nampak eh. Tandas eh pun boggoseh dan cantik. Tahniahlah.
Tambahan:
Masa balik rajo bogolek tempoh hari lai sekali den masuk kawasan sekolah ni, tompang parking keto. Memang ramailah orang malam tu, sampai kek sini parking. Yang tak sodap eh donga corito kawasan sekolah ni nak kono ambik, oleh sapo kito nantikan ajo, apo projek dan sapo punyo. Sodeh jugo nonga eh. Kek sapo-sapo yang bokonaan tu cubolah cari tompek lain kalau iapon.

Tuesday, April 29, 2008

Dimana Mereka Sekarang

Tompek Jatuh Lai Dikonang dan kato pepatah petitih jauh mencari suku dokek mencari kodin.Bukan suku atau kodin yang dicari tapi kok ado yo lah kawan kawan lamo dalam gambar kek sobolah ni bolehlah kalau nak nyapo-nyapo den kak sini hah. Itu pun kalau kau orang tontu lai pemandangan tu, kalau tak cam apo nak buek.Kalau kau tak borapo cam gambar tu kek mana hah, den nak bosurahlah sikit. Gambar ni nak ambik maso motohari nak naik, itu sobab somuo eh korot yo muko eh. Kalau tak silap cino tukang gambar ni kodai Bee Cun. Tokona yo lah maso tu. Kek mano kodai ni.....?Gambar Darjah Satu Tahun 1968. Sekolah Kebangsaan Seri Menanti, Negeri Sembilan. (Sekarang Sekolah Kebangsaan Tengku Laksamana Nasir). Dalam 44 orang murid tu tak kan sorang pun tak cam muko masing-masing.Den yang mano satu ye.Kadang-kadang den pun tak cam. Tapi yang pasti kito somuo eh kiut miut maso tu. Cubo-cubolah kau orang perati dan amat-amati wajah kau orang maso tu dan bandingkan dongan sokarang. Den sajo biarkan den tak bonama sopayo kau orang dapek mengaktifkan pikiran kau orang balik.Cukuplah sotakat ni dulu untuk kali ni kok ado joki kito jumpo lai dalam laman ni. Somontaro tu dan tinggakan kau orang dengan petitih ni kalau datang nampak dopan, balik nampak belakang.