Al-Quran

Sunday, June 15, 2008

Titip Rindu Buat Ayah



Kira kira sebulan dulu den tulih fasal nak jago omak, hati eh, perasaan eh dan macam lagi lah. Bulan ni den nak coreto fasal ayah pulak. Maklumlah kalau ado omak yo, tak ado ayah mano datang eh kito. Bak kato aruah omek den dulu, "Kau ingat kau tu tibo-tibo topaco colah rumpun pisang tu koh." Jadi somuo eh ponting kito hormati dan muliakan. Mano yang dah tak ado lai kek sini sedekahkanlah Al-Fatihah, walaupun hidup eh kek dunia ni miskin dulu semuga disana mereka kaya dengan amal-amal baik yang kita buat. Gambar kek sobolah tu kalau tak silap den pada tahun 1972 di Sekolah Kebangsaan Seri Menanti (Sekarang Sek Keb Tuanku Laksamana Nasir). Selain pegawai dari Kem. Pelajaran ado Cik Gu Mokhtar, Cik Gu Alias ,Ustaz Isa (adik ayah den) dan ayah den.


Berbalik kepada corita ayah ni, guru den ponah cakap, ronong kaabah (ado niat nak naik haji) tengok al quran (membacanya) ronong muka ibu dan ayah (kerana kasih sayang pada mereka) itu semuo dah kiro kojo baik. Sosapo yang ado omak ayah tu hormatilah, sayangi dio orang, jangan tolinteh kek hati tu nak meramaikan pusat-pusat atau rumah-rumah orang tuo. Cukuplah yang ado tu. Staf kek tompek-tompek macam tu pun dah tak larat dah. Tapi orang-orang macam nilah (yang kojo kek pusat tu) banyak jaso eh, muga Allah memberkati pekerjaan dia orang.

video