Al-Quran

Thursday, October 30, 2008

Telah Tiba Musim Haji

video

Bulan Syawal telah pun berlalu kini tibalah bulan Zulkaedah. Hari ini ramailah yang berpusu pusu menghantar sanak saudara ke Lapangan terbang/Kelana Jaya. Semuga mereka selamat sampai menyahut seruan dan akan balik kepangkuan keluarga dengan selamat dan mendapat haji yang mabrur, amin.

Semuga disatu hari nanti den dapek mengikut jojak mereka semuo. Kalau buleh tu janganlah umo dah tuo bona. Dapek dapek lak kudrat tongah kuek ni banyak banyak bersukorlah.

Wednesday, October 1, 2008

Selamat Hari Raya@1Syawal 1429Hijrah

Pertamo-tamo semuao eh dah sempurno. Baik poso eh, zakat fitrah eh dan macam-macam lai lah. Pasal kueh ni den tak masuk campo, kan nyo susah bona zaman sekarang ni, kata orang pakai tolunjok yo. Kalau zaman den bebudak dulu yo lah, seingat den omak mulo lah sibuk mulo-mulo kumpokan tolo ayam, habih petarang ayam kono rabo. Lopeh tu mencari sabut nyio. Lopeh saho mulo puko tolo, berasaplah rumah lopeh tu baka kueh bahulu. Bebudak zaman sekarang ni mano deh jumpo somuo tu. (Baka kueh pakai api sabut!!??). Dah habih buek bahulu cari pulak daun keladi, tak gatal ke, maso mengambik eh kalau tak boto-boto memanglah gata. Caro eh duo helai daun keladi tadi hendaklah ditangkupkan antara satu samo lain, barulah tapai tak merah. Mintak pulut maso bolom omak den bungkuih tu bolehlah, dah mulo deh bungkuih tapai ni janganlah nak bercakap dengan omek, memang tak kono layan, kono joling adolah. Lopeh tu barulah den tau dan faham, bungkuih tapai ni tak boleh bercakap dengan orang, makno eh kono sombonglah kojap. Itulah antaro nostalgia den zaman dulu-dulu. Sekarang ni mano nak dapek oi!
Zaman sekarang ni anak-anak tak tau apa-apa tentang semua itu. Mereka hanya tau baju nak baru, kasut nak baru kalau boleh semuanya nak baru. Dah minta yang baru, pilihan semua atas kehendak dan keinginan mereka. Semua citarasa mereka. Langsir rumah pun mereka dah pandai tanya, "tak tukar langsir ke mak." Syukur alhamdulillah dapat jugalah aku mengadakan untuk mereka sepasang dua. Macam yang aku tuliskan dulu tak semuanya dibeli diwaktu terdekat ini. Orang-orang seperti aku ni kenalah beringat dua tiga bulan dahulu, beli secara berdikit-dikit. Hendak pula semua balang sutah naik halega,minyak naik, sinang cakap semua balang pon ikut naik lo. Atak paham ka. Inflasi cikalang sutah cicah ah angka 8.5%. Apa macam?. Luit ah 50 linggit pegi pasa malam pon cinag-cinag boleh habit sikitjam saje. Ai yah!
Dia olang cakap cinaglah ,seledehana seledehana, semua balang mulah mana ade kualiti,itu semua ah balang dali Cina ,lu tengok, susu pun ada malamin, apa balang pun gua tak tau la.
Eh! kau pun raya ke? Apa Cina pon laya lo. Gua pun boleh nyanyi itu lagu ahmad jait.
Mengikut pengumuman dia orang pergi skodeng anak bulan pada 29 September 08, rekod yang aku ingat hanya sekali anak bulan tak due, itu pun masa aku kanak-kanak lagi. Lain lain tu semuanya dah due. Kalau macam tu hari raya aidilfitri 30 Sept atau 01 Okt 2008.
Maaf Zahir Batin
video