• Mahasiswa hidupkan adat perpatihNina Sakina (kanan) melihat salah satu aktiviti yang diadakan sempena Program Mahasiswa Menyusur Adat di Felda Pasir Besar, dekat sini.
 1 / 1 
GEMAS – Mahasiswa yang berasal dari negeri ini mampu memainkan peranan penting dalam memperkenalkan dan menghidupkan amalan adat perpatih dalam kalangan generasi muda.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kebudayaan dan Adat Istiadat Melayu Negeri Sembilan, Abd Razak Ab Said berkata, langkah itu amat penting terutamanya dalam memastikan kesinambungan pengamalan adat perpatih di negeri ini untuk masa akan datang.

Menurut Abd Razak, beliau mengalu-alukan penglibatan mahasiswa mengadakan program menonjolkan adat serta budaya masyarakat di negeri ini, sekali gus memberi pendedahan kepada golongan muda mengenai adat perpatih.

“Kita yakin langkah ini akan mampu untuk memartabatkan lagi amalan adat perpatih dalam generasi masa kini dan mereka juga bertanggungjawab dalam memastikan ia terus relevan serta diterima masyarakat pelbagai peringkat umur serta latar belakang,” katanya sempena Program Mahasiswa Menyusur Adat di Felda Pasir Besar, dekat sini, baru-baru ini.

Sementara itu, pengarah program, Nina Sakina Kamaruddin, 22, berkata, program berkenaan merupakan program pertama Persatuan Waris Adat Perpatih, Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang dilaksanakan di luar universiti.

Menurutnya yang juga pelajar tahun tiga Kejuruteraan Awam, persatuan yang ditubuhkan sejak dua tahun itu bertujuan untuk menghimpunkan anak jati Negeri Sembilan dan kini mencatatkan lebih 200 ahli di kalangan mahasiswa.

"Kali ini kita turut membawa mahasiswa negeri lain bagi memperkenalkan mereka keistimewaan adat perpatih dari segi amalan perkahwinan, penganjuran acara, dan makanan.

“Malah, kita juga mengadakan program khidmat bakti ceramah motivasi kepada adik-adik di Felda ini bagi memberikan semangat kepada mereka menjejakkan kaki ke institusi pengajian tinggi (IPT) dan seterusnya turut mempertahankan amalan adat perpatih di negeri ini," katanya.

sumber

Kok tak kau orang somuo capo lai yang nak muek kojo ni, elok lah tu toghouh an muek sampai solosai jangan sokoghek jalan cam pebidalan orang tuo-tuo angek-angek taik ayam buek lah sampao solosai hasil eh pun elok.