Al-Quran

Friday, August 8, 2008

06 Syaaban1429H/08.08.08


Ada apa dengan tarikh? Tiada apa yang istimewa dengan tarikh, ia hanyalah satu angka yang manusia yang taksub dengan sesuatu yang dianehkan tetapi hakikatnya tidak begitu. Satu tarikh hanyalah tarikh yang dapat mengukur atau menghitung hari yang ada dan hari yang telah lepas. Hari ini ialah perasmian Sukan Olampik Baijing, semuga kontijen kita akan berjaya seperti yang dirancangkan.
Tapi bagi aku hari ini sudah amat genting bagi orang-orang seperti aku kerana hari ini tahun hijrah telah menjangkau ke bulan Syaaban diantara tiga bulan yang dituntut menggandakan amal ibadat seperti berpuasa sunat. Selepas ini tentulah bulan Ramadhan akan menjelma seterusnya Syawal. Inilah yang aku katakan genting tadi kerana perbelanjaan sebelum bulan Syawal dimana membeli pakaian baru anak-anak dan perbelanjaan lain lain agak memeningkan dengan keadaan ekonomi sekarang ini. Bagaimanakah hendak bersederhana dengan input yang ciput. Bagaimanakan agaknya rupa pakaian yang dan makan yang sederhana. Bagaimanakah rasanya makanan yang sederhana (selama ini tekak mereka telahpun lali dengan beras 15% hancur)bagi orang-orang yang telahpun hidup sederhana. Tanyalah mereka yang menyarankan hidup sederhana itu, selalukah mereka makan nasi dari beras 10% hancur, setidak-tidaknya atau 5% hancur. Walau apapun mari kita berhibur dengan lagu Hang Mokhtar ini yang aku ambil dari youtube. Kepada penyanyi ini yang aku ikuti dari zaman 80'an lagi tolong benarkan aku menggunakan video ini ye.

Manusia juga dikurniakan akal, bagi orang seperti aku bolehlah berdikit-dikit dari sekarang untuk membuat persedian keperluan anak-anak (macamlah ramai) bagi menyambut hari bahgia itu. Tak buek macam tu sapo nak nolong eh nanti. Budak-budak mano deh goti kito boduit ko tak, tau aadoo yo.

No comments: