Al-Quran

Monday, August 31, 2015

Pasukan Polis Negeri Sembilan

Satu ketika Balai Polis Sri Menanti menumpang di Balai Pengawal depan Istana Seri Menanti dan kuaters bagi kakitangan juga menumpang dikuaters Istana tersebut. Kini kuaters tersebut telah tiada lagi dan balai polis baru telah didirikan berhampiran makam diraja dan masjid DiRaja Tuanku Munawir. Tapak balai polis tersebut adalah sebuah rumah limas diperbuat dari kayu.

Teringat kawan sekolah anak anggota polis Seri Menanti bernama Abu Zaid bin Abdullah yang telah berpindah semasa kami di darjah empat atau lima. Kemana...dimana...

Manakala balai polis Kuala Pilah terletak berhadapan komplek pejabat daerah Kuala Pilah, kini balai tersebut dijadikan ibu pejabat trafik Kuala Pilah dan IPD telah berpindah di Jalan Melang beberapa tahun dulu.

seteruanya ikutilah  sejarahnya di Portal Rasmi Polis DiRaja Malaysia dibawah;

Apabila sistem Residen diperkenalkan dalam tahun 1875 di Sungai Ujong, seorang Penolong Residen, Kapten Tatham, ditempatkan di sana, tetapi perlantikan itu adalah sementara dan beliau digantikan oleh Kapten P.J. Murray, R. N. 


Murray bertanggungjawab membentuk pasukan polis di Sungai Ujong. Walaupun pasukan polis ini kecil tetapi organisasinya kemas. Pasukan polis Sungai Ujong dianggotai oleh kaum Sikh. Tugas Polis bercorak ketenteraan sementara anggota Melayu ditugaskan sebagai pemungut hasil. Kebanyakan balai polis yang mula-mula didirikan dilengkapi dengan kubu-kubu terutamanya di daerah-daerah terpencil.
Satu kejadian penting yang melibatkan peranan polis ialah pergaduhan di Terachi pada tahun 1875. Dalam kejadian itu, sekumpulan orang melayu bangun menentang penjajah British tetapi polis telah menumpaskan mereka di Bukit Putus dalam bulan Disember 1875. Pasukan tentera yang sebahagian besarnya dianggotai oleh bangsa Gurkha yang didatangkan dari Melaka bertanggungjawab mematahkan penentangan tersebut. Satu pertubuhan pasukan polis yang diketuai oleh dua pegawai, Bird dan Skinner, turut sama dalam operasi tersebut.

 Kubu pertahanan dan Balai Polis Jempol 187O
Orang Eropah yang pertama dilantik sebagai Ketua Polis Negeri Sembilan ialah W . W . Douglas (1881). Jawatannya dikenali sebagai Penguasa polis dan penjara, Sungai Ujong. Menjelang tahun 1880 pasukan polis Sungai Ujong mengandungi 100 anggota yang kesemuanya Melayu kecuali beberapa orang Jawa.


Menjelang tahun 1889 seorang Inspektor Eropah, Hennesey, telah ditukarkan dari Jelebu ke Sungai Ujong. Pada tahun 1890 kekuatan pasukan polis ini terdiri daripada  36 orang Melayu dan 13 Sikh. Anggota pasukan ini meningkat ke 66 orang melayu dan 20 Sikh dalam tahun 1892. Pada tahun 1891 Douglas menyerahkan kepimpinan pasukan polis Sungai Ujong kepada H.W. Bathurst yang kemudiannya digantikan oleh F. W .Talbot tidak lama kemudiannya. Semasa pimpinan Talbot kedua pasukan polis yang wujud di Negeri Sembilan disatukan dibawah satu pentadbiran. Pasukan Polis Negeri Sembilan ini kemudiannya berkembang pesat sehinggalah bergabung dengan pasukan polis negeri-negeri melayu Bersekutu.



Balai Polis dan rumah kediaman anggota-anggota Polis Sri Menanti, Negeri Sembilan dalam tahun 1874

Balai Polis Bukit Putus 1874

    Balai Polis Rasah, Negeri Sembilan pada tahun 1879

IbuPejabat Kontinjen Negeri Sembilan (lama) di Seremban yang dirasmikan oleh J.W. Simmons (Residen British)Negeri Sembilan pada 6 Julai 1929


Anggota polis Negeri Sembilan di hadapan 
Balai Polis Kuala Kelawang pada tahun 1930


IbuPejabat Daerah Polis Port Dickson dalam tahun 1928


Pembukaan rasmi IbuPejabat Kontinjen Polis Negeri Sembilan 

di Seremban pada 6 Julai 1929
angkut dari....

No comments: