Al-Quran

Sunday, April 19, 2015

Kesah Disebalik Lagu

Sudah lama juga tidak membuat posting di sini. Agak kekok juga untuk memulakan ~dimana nak mula tapi yang terlintas diminda sekarang terkenangkan kesah lampau melalui lagu-lagu yang pernah aku dengar sewaktu waktu dahulu. Seperti lagu ini bersuil iramanya sambil meniti permatang sawah sesekali berhenti bersiul untuk menghalau burung pipit sedang memakan padi yang mula menguning. Langkah diteruskan juga, dibahu batang joran dari buluh masih menemani.



Anak lelaki negeri sembilan kalau tak merantau bukan bujang namanya. Cabaran mesti diterima. Halangan apapun akan dirempuh. Hidup bersendirian semuanya perlu diuruskan sendiri.Amat terkesan apabila bulan Ramadhan dari bersahur hingga berbuka. Bangun bersahur dikejutkan jam loceng. Dulu suara emaklah yang membuatkan kita terjaga. berbuka puasa pula juadah air tangan emaklah yang paling enak walau tak semewah orang lain.


Aku cukup minat dengan penyanyi dan komposer ini. Seingat aku dari mula mengenali lagu-lagunya jarang sangat sangat lagu lagu cinta kelas bawahan yang dinyanyikan. Orang bujangan hidup diperantauan ada masa 'gerhana' juga.


Budak-budak sekarang mengungkapkan "dalam hati ade taman" tapi hatiku tetap emas.


Dalam berkelana atau kembara ini banyak dugaan dari kawan kawan, jiran tempat tinggal, alam sekeliling juga memainkan peranan kepada emosi. Banyaknya dari kawan kawan dengan masalah kewangan. Maklumlah kita bujang seolah orang melihat kita tidak punya maasalah kewangan. Seolahnya tak ada tempat lainlah dia orang hendak mengadu padahal nasib sama saja.


Ada saja masalah meraka....Sehinggalah sekarang masih ada yang tak berbayar. Apakah masalah meraka agaknya.

Hutang duit senang dipinta liat dibayar. Oleh itu aku mengingatkan diriku berwaspadalah dengan duit yang dipinjam. Sebab bila meminjam  dalam situ ada janji untuk melunaskan.





No comments: