Al-Quran

Wednesday, August 7, 2013

Selamat Hari Raya ( aidilfitri 1434H)

Sewaktu masih lagi kanak-kanak hari raya sangat ditunggu-tunggu apalagi mendapat baju baru dan kasut baru. Walaupun hanya dibeli disebuah pekan kecil sudah tentulah pakaian tanpa jenama. Tetapi hati riang menerimanya. Pakaian dibeli lama sebelum hari raya menjelang. kadang-kadang sebulan sebelum lebaran. Pasti baju yang simpan didalam almari dijenguk hampir setiap hari yang kasutnya pula diletak dibawah katil dijenguk sebelum tidur. Maklumlah dulu mendapatkan pakaian baru hanyalah setahun sekali kalau nasib agak kurang baik pakaian lama warisan dari abang atau kakak menjadi pakai raya.



Seawal pagi menunggu kawan-kawan datang menggayakan baju baru masing-masing. Bejalan dari rumah ke rumah sudah dirancang awal-awal lagi. Waktu itu bukanlah mengumpulkan duit raya jadi keutamaan tapi kebebasan itu yang sangat dihargai. Kalau ada pun duit raya hanyalah 10sen atau 20 sen, rumah orang yang berada sedikit dapatlah 50sen. Bandingkanlah dengan anak-anak sekarang.



Masa beredar zaman berubah, sekarang waktunya pula menunggu kanak-kanak datang yang hanya mengharapkan "duit raya". Kueh raya ketupat dan lemang langsung susah nak dijamah. Dengan seteguk air masing-masing sudah mula memohon diri dan kita pun telah maklum akan kedatangan mereka itu selagi tuan rumah datang tak bersalaman selagi itulah mereka melekat dikerusi.



Sesekali cuba interview mereka. Anak-anak ini mempunyai target tertentu dalam satu satu hari ,handphone
 i pad atau kemera menjadi idaman mereka, usah haraplah duit itu sampai ketangan ibu atau bapa mereka.



Apapun kemerapuan aku ini tidak bertujuan menyakit hati sesapa. Tiada kenemengena pada yang hidup ataupun yang mati. Kepada perantau selamat mengesat air mata.....


No comments: