Al-Quran

Wednesday, April 24, 2013

Artis Dalam Politik Kepartian

PRU 2013 menyaksikan fenomena (kalau boleh dikatakan) baru dalam politik Malaysia, beberapa orang artis telah menawarkan diri untuk bertanding dibeberapa kawasan pilihan raya di peringkat parlimen. Perwujudan kejadian ini bukanlah hal yang luara biasa tetapi telah pun berlaku diluar negara seperti di Amarika Syarikat pelakon Ronald Reagan menjadi presiden selama 2 penggal berturut-turut, Arnold Schwarzenegger Governor negeri California di Amarika Syarikat dan di asia khususnya di Filipina presidennya Joseph Estrada, semua yang disebutkan tadi merupakan pelakon/artis sebelum terjun kebidang politik.






Di Malaysia pelakun/pengarah "hari esok"..."esok hari" dilantik menjadi senator iaitu Jins Shamsudin selama 2 penggal;



Selain beliau beberapa penyanyi khususnya telah juga bergerak dalam badan-badan politik dengan tidak ketara hanya akhir-akhir ini beberapa orang telah menyatakan parti mana yang diwakilinya dan akhirnya bertanding dalam PRU 2013, mereka ialah Aishah, Dayangku Intan dan Herman Tino




Aishah (Wan Aishah Wan Ariffin) PAS bertanding di perlimen Jempol menentang Mohd Isa Abd Samad bekas MB Negeri Sembilan sekarang pengerusi FELDA. Beliau pernah menduduki kerusi parlimen Jempol pada PRU 2004 mengantikan Datuk Khalid Yunus sebelum itu mulai bertanding di DUN Linggi pada 1978 (....ai asik dio yo tak ado orang lain lai ko dari Linggi>Jompo>Bagan Pinang>balik ko Jompo) sementara Dayangku Intan (Tengku Intan Tengku Abdul Hamid) PKR menentang Azalina Othman di Pengerang sementara Wak Herman Tino (Masrun Tamsi) tidak mewakili mana-mana parti bertanding di Tanjong Karang menentang Noh Omar dan Mohd Rashdi Deraman (PAS)



Sama-samalah kita tunggu tarikh 6 Mei 2013 nanti akan keputusan PRU samada meraka dapat membawa populariti sebagai artis ke kotak undi.

P/S: Di India aktor filem hindustan Amitabh Bachan pada tahun 1984 MP Alahabat tapi setelah satu penggal (tiga tahun) menamatkan bidang politiknya.



Tapi yang dio kek bawah ni pulak nak jadi apo, penyanyi ko ahli politik ghaso eh tak buleh diikut doh sodo alah he sumbang.

No comments: