Al-Quran

Friday, October 2, 2009

Bencana atau amaran

Dalam pertengahan tahun-tahun lapan puluhan aku sangat meminati lagu-lagu puisi dari penyanyi seperti Suhaimi Mior Hassan,M Nasir dari Kembara dan juga Ebet G Ade penyanyi lagu puisi Indonesia.[sekarang aku masih meminati mereka]. Meraka berkarya dalam berbagai tema. Sosok Abet G Ade ini sangat mendalam dengan tema dakwahnya dan alam sekitar. Salah sebuah lagu beliau seperti sedutan dari youtube ini.





Cuba perhatikan disekeliling kita sekarang setiap sudut ada bencana ataukah peringatan dari Allah yang manusia seolah-olah mulai lupa kepadaNya. Apakah kita lupa tsunami yang melanda Acheh dan negara sekitarnya termasuk kita pada 26 Disember 2004.Gempa bumi di Lautan India menyebabkan tsunami melanda banyak negara dan mengorbankan lebih 150,000 orang.Foto dibawah keadaan selepas gempa minggu ini.

Kesan Gempa Di Padang


Minggu ini dunia dikejutkan lagi dengan ombak tsunami di negara--negara Polesinia- Samoa, Samoa Amarika dan Fiji, beratus jiwa yang terkorban.Dan pada masa yang hampir sama Filipina juga dilanda oleh ribut tropika Ketsana , Indonesia khususnya daerah Padang Sumatra Barat digegarkan oleh gempa yang dahsyat. Ini semua mungkin peringatan dari Allah kepada kita yang lalai tentang kekuasannya.
Kesan Ribut Ketsana Di Filipina

No comments: