Al-Quran

Monday, July 20, 2009

Israk Dan Mikraj

Beruntunglah penduduk Negeri Sembilan kerana mendapat cuti empat hari berturut mulai 16 Julai hingga 21 Julai, jangan lupo naik kojo hari rabu 22 Julai pulak. Cuti cuti jugak jangan nak mombuto yo. Kan ko hari Ahad 26 Rejab malam tu kato eh Nabi Israk dan Mekraj.

Hari ini bersamaan 27 Rejab 1430 hari yang penuh peristiwa bagi umat Islam . Dimana Nabi Muhammmad Salallahhualaihiwasam telah Israk di Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa di Batulmuqadis dan Mikraj ke Sidratul Muntaha dilangit ketujuh.

Kita tinggalkan dahulu hujah-hujah Israk dan Mikraj Nabi ini dengan jasad dan roh atau roh sahaja.

Sedari kecil kita diperdengarkan tentang peristiwa perjalanan Nabi SAW ini oleh ustaz-ustazah bagi memperkukuhkan keimanan kita. Bagaimana Nabi dalam peristiwa ini diperlihatkan akan pembalasan wanita-wanita yang telah melakukan dosa (tak silap 10 semuanya) dan keagungan wanita bernama Masyitah. Ambillah pengajaran dari semua itu.

Dan yang penting sekali bagaimana Baginda mendapat wahyu yang teristimewa di Mustawa dibawah Arash Allah menembusi langit ke tujuh ia itu solat (sembahyang) lima kali sehari semalam. Tidak dipesan-pesan seperti ibadat-ibadat lain melalui Jibril.



Sistem adat perpatih juga tidak lepas dari mengikut hukum, seperti kata pebilangan;


Adat bersendikan hukum

Hukum sersendikan kitabullah

Kuat adat tak gaduh hukum

Ibu hukum muafakat

Ibu adat muafakat

No comments: