Tuesday, February 11, 2014

Keretapi Kuala Pilah

Mula diperkenalkan pihak British di Tanah Melayu pada lewat kurun ke-19 dengan tujuan bagi mempercepatkan pengangkutan bijih timah dari kawasan perlombongan ke pelabuhan yang terletak di kawasan pantai barat semenanjung. Landasan kereta api pertama dibina oleh Low adalah di Taiping-Port Weld (Kuala Sepetang)



Manakala di Selangor, Swenttenham membina sebuah landasan keretapi menghubungkan Kuala Lumpur - Port Swettenham (Kuala Klang).

Setiausaha Negeri-negeri Bersekutu Selat,,John Frederick Dickson antara Sungai Ujung dengan Port Dickson (Tanjung nama lama). Panjang landasan 39 kilomiter dan dicadang pembenaan pada tahun 1891.

Di Kuala Pilah pula landasan telah dibina menghubungkan Bahau pada  4 April 1910 serpanjang 21.7 kilometer dan telah  dirasmikan oleh Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ketika itu, Almarhum Tuanku Muhammad Shah Ibni Almarhum Tuanku Antah. Menjelang  Perang Dunia Kedua tahun 1939  laluan ini telah ditamatkan perkhidmatannya.


Peta Landasan Keretapi RSSR dan FMSR tahun 1920 - Landasan Bahau - Kuala Pilah direkod dalam peta
 (sumber internet)


Stesen/Perhentian :-

Bahau 0.0 Km - JEMPOL 6.0 Km - JUASSEH 12.5 Km - PLANGEI 16.9 Km - KUALA PILAH 21.7 Km

* FMSR - Federated Malay States Railway sebelum nama KTMB.
* RSSS - Royal Siamese State Railway
.

Perang telah meletus banyak besi landasan telah dibongkah dan di bawa ke Burma oleh pehak tentera Jepun untuk membena landasan keretapi disana yang umum mengetahui dengan nama jolokan “landasan keretapi maut”. Ado antagho ayah ayah, atok atok kito dipakso ko sanun mombeno landasan itu. Ado yang selamat balik kepangkuan koluargo dan ado yang tak nonga koba boghito lansung.


Bekas Stesen Keretapi Kuala Pilah 3 Mac 2013
Stesen Keretapi Kuala Pilah 1 April 1910 (sumber internet)

Bahau

Kanan: stesyen keretapi Bahau pandangan dari arah utara.

Kiri: platform dan kaunter tiket stesyen keretapi Bahau
(2 Feb 2013)


Stesen Keretapi Bahau (2 Feb 2013)

Pembangunan baru stesen Bahau sedang dijalankan disebelah kiri gambar di atas atau disebelah utara.

Rembau

Stesen Keretapi Rembau (24 Mac 2013)


Stesen Rembau (sumber internet)



Tampin



Stesen Tampin pandangan arah utara (sumber internet)

Adanya pertikaian  ianya telah ditukar seperti dibawah

Stesen keretapi baru Pulau Sebang/Tampin
atau Tampin/Pulau Sebang


Gemas



Ke Gemas jangan lupa menjamah nasi ayam gemas yang selalu disebut sebut orang, bagi den ghaso eh boleh lah tahan. 


Stesen Keretapi Gemas 2 Feb 2013

 Platform

Dalam pembinaan  2 Feb 2013

Sg Gadut


Sumber internet

Sebuah jejantas sedang dibena melalui jalan Seremban/Tampin  betul-betul diantara SRJK (T) dengan stesen ini, dahulu dipenohi oleh pokok pokok sawit sepertimana kelihatan dalam gambar diatas.

Senawang
Sumber internet

Seremban

 Sember internet
 
Sember internet
Sember internet
 
 Sember internet
 Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
 Ruang menunggu dan kaunter tiket Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
 Kakilima Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
 Platform Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013


Tambahan
Batang Melaka
Masih dalam pembinaan  2 Feb 2013


2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.