Mula diperkenalkan pihak British di Tanah Melayu pada lewat kurun ke-19 dengan tujuan bagi mempercepatkan pengangkutan bijih timah dari kawasan perlombongan ke pelabuhan yang terletak di kawasan pantai barat semenanjung.
Landasan kereta api pertama dibina oleh Low adalah di Taiping-Port Weld (Kuala Sepetang)
Manakala di Selangor, Swenttenham membina sebuah
landasan keretapi menghubungkan Kuala Lumpur - Port Swettenham (Kuala Klang).
Setiausaha Negeri-negeri Bersekutu Selat,,John Frederick Dickson antara Sungai Ujung
dengan Port Dickson (Tanjung nama lama). Panjang landasan 39 kilomiter dan
dicadang pembenaan pada tahun 1891.
Di Kuala Pilah pula landasan telah dibina menghubungkan Bahau pada
4 April 1910 serpanjang 21.7 kilometer
dan telah dirasmikan oleh Yang Dipertuan Besar Negeri
Sembilan ketika itu, Almarhum Tuanku Muhammad Shah Ibni Almarhum Tuanku Antah.
Menjelang Perang Dunia Kedua tahun 1939 laluan ini telah ditamatkan perkhidmatannya.
Peta Landasan Keretapi RSSR dan FMSR tahun 1920 -
Landasan Bahau - Kuala Pilah direkod dalam peta
(sumber internet)
Stesen/Perhentian :-
Bahau 0.0 Km - JEMPOL 6.0 Km - JUASSEH 12.5 Km -
PLANGEI 16.9 Km - KUALA PILAH 21.7 Km
* FMSR - Federated Malay States Railway
sebelum nama KTMB.
* RSSS - Royal Siamese State Railway.
* RSSS - Royal Siamese State Railway.
Perang telah meletus banyak besi landasan telah dibongkah dan di
bawa ke Burma oleh pehak tentera Jepun untuk membena landasan keretapi disana
yang umum mengetahui dengan nama jolokan “landasan keretapi maut”. Ado
antagho ayah ayah, atok atok kito dipakso ko sanun mombeno landasan itu. Ado
yang selamat balik kepangkuan koluargo dan ado yang tak nonga koba boghito
lansung.
Bekas Stesen Keretapi Kuala Pilah 3 Mac 2013
Stesen Keretapi Kuala Pilah 1 April 1910 (sumber internet)
Bahau
Kiri: platform dan kaunter tiket stesyen keretapi Bahau
(2 Feb 2013)
Stesen Keretapi Bahau (2 Feb 2013)
Pembangunan baru stesen Bahau sedang dijalankan disebelah kiri gambar di atas atau disebelah utara.
Rembau
Rembau
Stesen Keretapi Rembau (24 Mac 2013)
Stesen Rembau (sumber internet)
Tampin
Stesen Tampin pandangan arah utara (sumber internet)
Stesen keretapi baru Pulau Sebang/Tampin
atau Tampin/Pulau Sebang
atau Tampin/Pulau Sebang
Gemas
Ke Gemas jangan lupa menjamah nasi ayam gemas yang selalu disebut sebut orang, bagi den ghaso eh boleh lah tahan.
Stesen Keretapi Gemas 2 Feb 2013
Platform
Dalam pembinaan 2 Feb 2013
Sg Gadut
Sumber internet
Sebuah jejantas sedang dibena melalui jalan Seremban/Tampin betul-betul diantara SRJK (T) dengan stesen ini, dahulu dipenohi oleh pokok pokok sawit sepertimana kelihatan dalam gambar diatas.
Senawang
Sumber internet
Seremban
Sember internet
Sember internet
Sember internet
Sember internet
Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
Ruang menunggu dan kaunter tiket Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
Kakilima Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
Platform Stesen Keretapi Seremban 2 Feb 2013
Tambahan
Batang Melaka
Masih dalam pembinaan 2 Feb 2013
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete